Aktualności

O drodze wodnej E-40 w Sejmie

Prezes Roman Rogalski reprezentował Nadwiślański Związek Pracodawców Lewiatan na międzynarodowej konferencji poświęconej rewitalizacji drogi wodnej E-40, która odbyła się 29 lipca w Sejmie. NZP Lewiatan było jednym ze współorganizatorów wydarzenia.

Konferencja była kolejną realizowaną w ramach międzynarodowego projektu „Odtworzenie szlaku wodnego E-40 na odcinku Dniepr – Wisła”, finansowanego w ramach Partnerstwa Wschodniego. W projekcie uczestniczą przedstawiciele Polski, Białorusi i Ukrainy: eksperci, agendy rządowe, organizacje pracodawców i organizacje pozarządowe.

Środowe wydarzenie służyło podsumowaniu II etapu prac międzynarodowego zespołu ekspertów. W charakterze panelistów wystąpili Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Rzeczypospolitej Polskiej Dorota Niedziela, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Dorota Pyć, posłowie i przedstawiciele placówek dyplomatycznych Białorusi i Ukrainy. W trakcie spotkania rozważono trzy optymalne możliwości odtworzenia szlaku wodnego E-40, zakładające utworzenie sztucznego kanału między Polską a Białorusią. Międzynarodowe konsorcjum zbada je i określi w studium wykonalności.

Głównym celem projektu jest ożywienia wymiany handlowej z krajami morza Czarnego i udrożnienie najtańszej, ekologicznej drogi wodnej dla krajów z basenu Morza Bałtyckiego, do krajów leżących nad Morzem Czarnym.

Dla Komisji Europejskiej , która preferuje transport wodny jako najtańszy i najbardziej ekologiczny sposób przemieszczania towarów, wnioski z zakończenia tego projektu będą istotną wskazówka przy planowaniu rozwoju wymiany handlowej oraz sposobu sfinansowania budowy całej drogi wodnej co najmniej do klasy IV żeglowności.

Nadwiślański Związek Pracodawców Lewiatan czynnie uczestniczy także w pracach studialnych nad Kaskadą Dolnej Wisły oraz zmianami w zakresie obszaru Gospodarki Wodnej, aby w tym zakresie tworzyć na zasadzie synergii:

– nowe miejsca pracy,

-zdecydowanie zwiększyć retencję wód powierzchniowych, -poprzez budowę Kaskady Dolnej Wisły zapobiec skutkom powodzi, -rozpocząć odbiór kontenerów z Gdańska do HUB-ów przeładunkowych wewnątrz Polski, -zabezpieczyć wodę dla rolnictwa rejonu Kujaw – Wielkopolski i ekosystemu rzeki Wisły ( co szczególnie jest teraz widoczne na Wiśle, przy katastrofalnie niskich stanach wody) ,

– zwiększyć wymianę handlową z krajami takimi jak Ukraina oraz leżącymi nad morzem Czarnym, co w konsekwencji zwiększy wpływy do budżetu Polski z tytułu ceł unijnych, -zwiększyć świadomość społeczną, że w obecnych warunkach drastycznych zjawisk atmosferycznych (powodzie lub susze), najniższego w Europie zasobu wód powierzchniowych na głowę statystycznego Polaka, woda powinna być dobrem szczególnym dla całości polskiego społeczeństwa.

zdjecie5

 

 

 

 

 

 

zdjecie4

 

 

 

 

 

 

zdjecie1