Aktualności

Jakie są różnice pomiędzy WKDS a WRDS?

Wojewódzkie Komisje Dialogu Społecznego przestały de facto funkcjonować w czerwcu 2013 r., kiedy to swój udział w dialogu zawiesiły związki zawodowe. Postulowały one poszerzenie kompetencji rad i przeniesienie ciężaru dialogu regionalnego z wojewodów na marszałków.

Mimo podobnej nazwy istnieje kilka różnic pomiędzy starymi WKDS-ami, a nowymi WRDS-ami, które powinny wpływać na poprawę funkcjonowania tych ciał. Tak samo nowa, centralna Rada Dialogu Społecznego różni się od Komisji Trójstronnej.

Poniżej różnice między WKDS, a WRDS.

1. Tworzenie oraz zapewnienie funkcjonowania WRDS jest zadaniem z zakresu administracji rządowej, zleconym marszałkowi województwa, finansowanym w drodze dotacji celowej. Do tej pory to zadanie realizował wojewoda.

2. W związku z tym o utworzeniu i likwidacji Rady decyduje marszałek, na wniosek organizacji reprezentatywnych.

3. Liczbę przedstawicieli każdej z organizacji reprezentatywnych (zw. zawodowe i org. pracodawców) wchodzących w skład WRDS ustalają wspólnie strony pracowników i strony pracodawców w drodze uchwały.

4. Członkiem WRDS jest z mocy ustawy marszałek województwa i wojewoda. Ustawa wskazuje, że „Członkowie WRDS uczestniczą w pracach WRDS osobiście.” Oznacza to, że dotychczasowa, częsta praktyka unikania przez marszałków uczestnictwa w posiedzeniach, musi zostać zaprzestana.

5. „Przewodniczącym WRDS jest naprzemiennie przedstawiciel strony pracowników i strony pracodawców, wskazany przez daną stronę i będący członkiem WRDS, marszałek województwa oraz wojewoda.” To duża jakościowa zmiana na rzecz dialogu. Do tej pory z mocy ustawy Komisji przewodniczył wojewoda. Kadencja przewodniczącego trwa rok, a o kolejność przewodniczenia uzgadniają strony.

6. „Organ administracji publicznej po otrzymaniu stanowiska WRDS odnosi się pisemnie do przekazanego stanowiskaw terminie 30 dni.” Do tej pory wiele opinii i stanowisk WKDS pozostawało bez odpowiedzi. Ten zapis w ustawie gwarantuje zmianę na korzyść.