Koleje Dużych Prędkości w woj. kujawsko-pomorskim

Nadwiślański Związek Pracodawców Lewiatan bierze czynny udział w procesie, którego celem jest budowa nowej linii KDP łączącej Warszawę/CPK ze Szczecinem/Świnoujściem oraz Trójmiastem w kształcie „północnego Y” (analogicznym do „południowego Y”, łączącego CPK w Poznaniem i Wrocławiem).
LINK->> do posiedzenia Zespołu Parlamentarnego Ziemi Bydgoskiej w dniu 12 czerwca 2024 roku, z udziałem przedstawicieli Nadwiślańskiego Związku Pracodawców Lewiatan.
argument ekonomiczny: Postulowany przebieg linii to najkrótsza, najszybsza i najtańsza droga łącząca Szczecin i Świnoujście z Warszawą. W jej zasięgu mieszka około 4 mln potencjalnych pasażerów.
- 1,2 mln w województwie kujawsko-pomorskim (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz),
- 1,4 mln w województwie pomorskim (Trójmiasto, Słupsk, Tczew),
- 0,2 mln w województwie wielkopolskim (Piła i okolice),
- 1,25 mln w zachodniopomorskim (Szczecin, Koszalin, Kołobrzeg, Stargard, Świnoujście).
argument rozwojowy: Budowa nowej linii kolei dużych prędkości musi być traktowana strategicznie, tj. powinna być impulsem rozwojowym dla słabiej rozwiniętych regionów. Postulowany przebieg linii jest skutecznym środkiem zaradczym na wykluczenie transportowe woj. zachodniopomorskiego i niski poziom rozwoju woj. kujawsko-pomorskiego.
argument logistyczny: Proponowany przebieg linii KDP uwzględnia rozwój zespołu portowego Szczecin-Świnoujście. Potrzebny jest szybki, konkurencyjny dla portów zachodnich wywóz kontenerów w głąb Polski i dalej do Ukrainy czy Słowacji.
Połączenie Bydgoszczy z Trójmiastem, jako rozgałęzienie planowanej linii, znajduje swoje wielorakie uzasadnienie. Zapewnia ono dużo większą liczbę pasażerów niż alternatywny przebieg przez Grudziądz z pominięciem Bydgoszczy, Torunia i faktycznym pominięciem Włocławka. Linia do Trójmiasta biegnąca od Bydgoszczy jest niewiele dłuższa od tej pierwotnie planowanej, biegnącej przez Grudziądz, a ma dużo większy potencjał wykorzystania zarówno pasażerskiego, jak towarowego. Dostęp Grudziądza do linii KDP w kierunku na Trójmiasto jest zabezpieczony przez niedawno zmodernizowane połączenie do Laskowic Pomorskich. Co więcej, atrakcyjność inwestycyjna Grudziądza zapewniona jest przez bezpośredni dostęp do autostrady A1 oraz budowaną trasę S5 w kierunku na Olsztyn.